Maleisie: groen, groen, jungle land...

2 mei 2008 - Kuta, Indonesië

Hi Allemaal,

Vanuit een rokerig, TL buis verlicht internet cafe op Bali, schrijven we alweer bijna ons laaste weblog. Niet getreurd, we slapen de komende drie weken in een prive villa met zwembad en last, but not least.......BALI IS BEAUTIFULL...:) De afgelopen twee weken in Maleisie hebben we weer een hoop gedaan en meegemaakt. Vanaf Langkawi zijn we met de boot en bus naar de Cameron Highlands gereisd, met de bus naar het 130 miljoen jaar oude Taman Negara, met de bus naar Kuala Lumpur en met het vliegtuig naar Bali, Indonesie.

Vanaf het moment dat we Maleisie binnen kwamen via Langkawi, maar vooral vanaf de Cameron Highlands tot aan de Taman Negara was het niet te ontkennen: Maleisie is groen. Onze totale reis in kleur samenvattend, zou je kunnen stellen dat: Rusland wit was, China grijs was, Sri Lanka en India oranje waren, Thailand groen/blauw was en Maleisie dus groener dan groen. Overal waar je kijkt zie je groen gras, planten, struiken, bomen en nog veel meer groen.

Op Laurens zijn verjaardag, voor de vergeetachtigen onder ons: 18 april, zijn we gaan golfen en 's avonds hebben we met z'n tweetjes lekker gegeten. Laurens nog verrast via een serenade, nee, nee,......niet Petra beneden aan het raam met viool, zachtjes steentjes gooiend tegen het raam....:), maar een 'big smile' Maleisier met taart en gitaar....:P Erg leuke avond gehad, volgende dag iets minder. De overige dagen in de Cameron Highlands waren...ehh...erg nat....tja, alles is niet voor niets groen.....wel hebben we nog enkele activiteiten gedaan: een mossy forrest wandeling en een thee fabriek bezocht. De volgende dag weer op weg naar de oudste jungle van de wereld: Taman Negara.

Na een dag reizen uiteindelijk aangekomen bij het dorpje Kuala Tahan, vanuit hier kun je makkelijk het natuurpark betreden. Wij hadden ons guesthouse al geboekt en werden dus weer netjes opgehaald. De rivier over met een soort van longtail boot en voila we waren er. Opnieuw erg geluk gehad met onze slaapplaats, superlocatie aan de rivier de Tembeling, mooie hutjes in de jungle en lekker rustig. Aangezien we maar twee dagen zouden blijven hebben we dezelfde avond nog al onze activiteiten geboekt: bezoek Orang Asli nederzetting (nomaden), shooting the Rapids (soort rafting, maar dan met een longtail boot), night safari, jungle trekking, canopy walkway (langste brug tussen de canopy bomen op ca. 45m hoogte) en als laatste een grot bezoek. Ja het was een hoop, maar meer dan waard. Taman Negara is een gebied zoals wij nog nooit gezien hadden, super hoge en grote bomen, overal is het dichtbegroeid en er leven enorm veel dieren (olifanten, tijgers, leopard en spotted wild cats, slangen, herten, wilde varkens, vogels, insecten, en nog veel meer). Het was iets unieks in onze reis en om niet te vergeten, vooral de bootreis over de Tembeling met de jungle naast je...wauw....Anyway...Uiteindelijk hebben we ook echt een hoop dieren kunnen zien, we hebben wel geluk gehad, zo hebben we gezien: langstaart apen en geen staart apen, weet duidelijk de naam niet..:)..., vliegende eekhoorns, twee soorten slangen, leopard wildcat, vleermuizen...echt veel in de grotten(...gruwel) en.......the devil himself.....tijdens onze laatste avond stonden we op van tafel om naar onze hut te gaan, loopt er langs Laurens z'n voet een enorme (15cm)...tja, het zag eruit als een felgekleurde gele duizendpoot. We wilden eigenlijk net ons foto toestel pakken (ja, ja, toerist) om een macro foto te maken van 1cm! afstand toen de kok eraan kwam gerend met de schrik in z'n ogen....slaat met een of ander blik op het dier en zegt dus...this is the devil, watch out!.......bleek een dier te zijn, welke als hij je steekt, 100% dodelijk is. Er is namelijk geen vaccin voor....mmm....oke...geeft je in ieder geval weer stof tot nadenken....

De volgende dag met de bus naar Kuala Lumpur, ookwel KL genoemd. KL is een stad met drie miljoen mensen, dus niet enorm groot. Het is een stad met enkele imposante gebouwen, zoals de hoogste twin towers ter wereld. Ook kun je in deze stad weer een hoop shoppen, overal waar je kijkt vind je shoppingmalls en nightmarkets. Voor voetgangers is deze stad een hel. In vergelijking met andere grote steden is Kuala Lumpur bij ons vooralsnog geen favoriet, het is er wat rommeliger en minder schoon, wel leuk voor een citytrip. Na vier nachten met het vliegtuig naar Bali.

Maleisie was voor ons een land om niet te missen. Het was voor ons weer eens wat anders na alle eilanden in Thailand. Daarnaast is het land erg goed toegankelijk, het heeft misschien wel de beste infrastructuur van alle landen die we tot nu toe bezocht hebben. Het belangrijkste van alles is natuurlijk de schoonheid en diversiteit die het land te bieden heeft. Nu aangekomen in Bali zal dit ons laatste lange verblijfplaats zijn totdat we terugvliegen naar Kuala Lumpur voor twee dagen en Singapore voor drie dagen. We verblijven in zuid-Bali in het gebied Semiyak. We hebben een heel erg relaxte prive villa (echt huge, voor onze ervaringen van de afgelopen zes maanden) gevonden met zwembad! Beter kunnen we onze zes maanden niet afsluiten. Daarnaast gaan we natuurlijk nog het eiland met onze scooter verkennen, en waarschijnlijk kitesurfen, golfsurfen, duiken, golfen, zwemmen en relaxen...ahhhhh...Bali heeft echt veel te bieden.

Groetjes en tot de volgende keer maar weer,

Petra en Laurens

1. Loes Koster:
    3 mei 2008
    Hoi Petra en Laurens,

Wat een villa op Bali. Moet niet gekker worden.
    Het lijkt steeds meer op American Express lokaties met zoveel ruimte en een prive zwembadje.
    Goed dat het aan het einde is, want vgls mij wordt het inmiddels winter in jullie portemonee.
    Geniet er ten volle van,

knuffel Loes
  2. zhizhi:
    5 mei 2008
    Ik heb het bericht gelezen,finally ^^
    Veel plezier aan het eind !!
    zhizhi uit China
  3. monique:
    Hallo daar,

Mooi he Bali, vond het zelf ook geweldig!!
    Wat zullen jullie moeten wennen als jullie in nederland zijn!!!!!!!!!!!!!! Maar...... het is hier nu ook eindelijk mooi weer. "ZE" voorspellen zelfs dat het de hele week zo blijft. Ja, ja het is niet te geloven. Even over die langste brug, of hoe je zoiets noemt, dat jullie dat gedurft hebben, ik wordt al eng als ik er na kijk! Geniet van de laatste weken en tot eind mei dan maar. Kus Monique
  4. opa oma barlag:
    5 mei 2008
    Ik probeer het nog een keer ik heb je emails ontvangen en probeer nu voor 3de keer een bericht terug te sturen. hier is alles goed mijn korte haar bevalt mij
    prima groeten van ons Opa en Oma
  5. demian en cat:
    6 mei 2008
    Hallo alletwee, ziet er allemaal weer toppie uit.
    Geniet er nog even van, zie jullie over een tijdje.
    Het is hier trouwens ook lekker weer, afgelopen dagen al met de hele kliek in het vondelpark gezeten, vet chill.
    Spreek jullie later !!!!!
  6. adith:
    8 mei 2008
    super,super,super! wat een junglereis en belevenissen.
    gelukkig kunnen jullie nu ff bijkomen in jullie "huisje".Tot (helaas voor jullie) snel! xx adith