Trans Mongolië Express # 1

28 november 2007 - Ulaanbaatar, Mongolië

Hi Allemaal,

De afgelopen negen dagen zijn voor ons echt fantastisch geweest. We zijn op dit moment een beetje het besef van tijd kwijt, negen dagen voelen als negen weken: dat belooft wat ;-). Nu een update over de TransMongolië express, het verhaal over Mongolie en de filmpjes updaten we in Beijing (internet is erg traag).

De laatste dag in Moskou hebben we onzelf bezig gehouden met het voorbereiden op het verblijf van vijf dagen in de transmongolië express. Spullen ingepakt, hapje gegeten, boodschappen gedaan en opweg naar het station. Eenmaal aangekomen op het station, zoekend naar het juiste perron, werden we geholpen door een Noorse jongen, genaamd Andreas. Hij bleek samen met zijn vriendin Siri en haar vader dezelfde trein te nemen! Gezellig en toch ook wel makkelijk: samen opzoek naar de juiste trein. Het bleek allemaal niet zo moeilijk, al snel de juiste wagon gevonden, kaartjes aan de provodniki (wagon conducteur) laten zien, in de coupé geinstalleerd en vertrekken maar! De trein vertrok redelijk laat, 21.30, dus even wat gegeten, getoost en toen naar bed. Helaas voor ons konden we niet samen in 1 bed, afzien! Voor de rest hadden we echt niet te klagen met onze 1e klas coupé: meer ruimte dan 2e klas, genoeg kolen om de wagon op temperatuur te houden en een douche! Geloof ons als je vijf dagen achter elkaar in de trein zit, is dit heeeeeel relaxed (reken overigens niet op een douchekop met 100 massagestralen............ehhh eerder op een straaltje van mannekepis). ;-) Tja en wat doe je dan zoal in de trein? We hebben ons vermaakt met kaarten (nieuw spel geleerd 'Americano', was wel even een uitdaging om te leren: heb je ooit wel eens speluitleg gehad van een Noor met dubbele tong?!), de buren leren kennen, lezen, eten, natuurlijk van de omgeving genieten, pokeren op de Ipod, door de trein lopen op weg naar de restauratiewagon, video's kijken op de Ipod en slapen. De eerste twee dagen konden we prima slapen, beetje wennen, maar het waggelen van de trein werkt lekker rustgevend. De derde dag hadden we lekker uigeslapen, tja je moet toch wat, werden we wakker om 13.30, kopje koffie gedronken en.......toen werd het donker! Ooh ja, even vergeten: van Moskou naar Ulan Bator, dan reis je in de tijd.  Mmmmm vier uur erbij op tellen en de vierde dag nog een uur. Dat werd dus even aanpassen aan het nieuwe ritme...en laat dat nou net niet zo makkelijk zijn....dat betekent midden in de nacht wakker worden, 's middags willen slapen etc. Tot in Ulan Bator hebben we last gehad van een soort 'jet lag'.

De treinreis hebben wij ervaren als uniek, de eerste drie dagen vliegen voorbij, de laatste twee gaan wat langzamer. Je bent wat sneller geirriteerd (rochelende provodniki's die slapen in de coupe naast je en piepende douchedeur), krijgt last van het leven in een kleine ruimte (doorligplekken) en het lange wachten (in totaal acht uur) bij de grensovergangen helpt ook niet echt, maar dit alles weegt absoluut niet op tegen de bijzondere en opzichzelfstaande ervaring. Wij zijn heel blij dat we gekozen hebben met de trans mongolie express te reizen.

De verhalen over Mongolie en de filmpjes updaten we in Beijing.

Groetjes en tot laters,

Petra en Laurens

1. Fam. Moser:
    28 november 2007
    Hoi Lau en Petra!!

Echt geweldig om jullie uitgebreide reisverslagen te lezen! Het klinkt allemaal fantastisch, maar ik kan me best voorstellen dat de laatste dagen in de trein toch wat moeilijker uit te houden zijn. De foto's zijn super, het ziet er allemaal zo cool uit! Lau, je bent echt het perfecte fotomodel voor een modeshow van Mongoolse kledij :P
    Paardrijden en boogschieten daar moet ook super zijn, lijkt me!! Zo jaloers! Heel veel plezier nog!! Geniet ervan!!
    xxx
    Anouk
  2. Bianca:
    28 november 2007
    Zoooooo dat lijkt me ook wel een hele ervaring!!! en een goede test zo lang op elkaar lip ;-) In NL hebben jullie ook wel je eigen dingen maar in die trein.... ALs jullie dit samen overleven dan blijven jullie voor AAAAAAAAAlltijd bij elkaar (maarja dat wisten we ook al voor die reis haha)

Ik ben al benieuwd naar de volgende verhalen so keep us posted!!

XB