Vier dagen Moskou(d)!

20 november 2007 - Moskou, Rusland

Hallo allemaal,

Hier eindelijk een berichtje van ons. Afgaande op alle reacties en de vele uitroeptekens (haha) zullen we volgende keer een berichtje plaatsen bij aankomst in een nieuwe plaats. We zijn nu inmiddels vier dagen in Moskou, en het is echt een super leuke stad!

Toen we in Moskou aankwamen werden we door iemand van het hostel opgehaald op het vliegveld. Hij was 2 uur onderweg om op het vliegveld te komen en moest toen nog 1 uur wachten op ons. Later kwamen ook wij erachter waarom hij zolang onderweg was, het verkeer in Moskou is echt een chaos. Hij vertelde ons dat er niet echt regels zijn in het verkeer, en iedereen z'n eigen regels hanteert. Maar ja............ we zullen waarschijnlijk nog wel erger meemaken (China, India?!?). Na 2 uur in de file en gezellig gepraat te hebben met de aardige Rus kwamen we aan in het hostel: ondanks dat we niet verwacht hadden in een 5 sterren hotel te belanden, was dit toch wel even het andere uiterste. Een of andere louche voordeur binnen, vier trappen omhoog en dan iemands huiskamer binnenstappen. Na 4 dagen in het hostel valt het allemaal erg mee, we hebben een fijne kamer, gezellige mensen ontmoet, een huiskat en de locatie is super. We zitten midden in het centrum op loopafstand van het Rode plein.

Onze eerste echte activiteit als waardige toerist was natuurlijk het Rode plein bezoeken. Onderweg werd het ons wel duidelijk dat het verschil in temperatuur tussen Moskou en Amsterdam toch wel erg groot is. Opzoek naar een dikke panty voor Petra kwamen in een super mooi en groot winkelcentrum. Achteraf bleek dit het Goem te zijn, wat het grootste en meest luxe winkelcentrum in Moskou is (en waarschijnlijk het mooiste gebouw van Moskou, want we zijn wel 9 bruidsparen tegengekomen die hun trouwfoto's aan het maken waren!!!). Na de panty gekocht te hebben zijn we doorgelopen naar het Rode plein. Dit was erg indrukwekkend, in alle steden waar we tot nu toe geweest zijn is dit plein toch wel echt uniek. Nooit gedacht hier te staan! Op het Rode plein staat natuurlijk ook het Kremlin, waar we uiteindelijk omheen gelopen zijn (2,5 km).
Inmiddels waren we alweer een paar uur onderweg en hebben we een leuk Russisch restaurant opgezocht. Heerlijk gegeten en gedronken en terug naar het hostel na een leuke, koude,
indrukwekkende dag.

De tweede dag was onze metro dag, en ja...... dat is een bezienswaardigheid opzich.
Zoals jullie allemaal natuurlijk weten ;-) wordt de metro van Moskou beschouwd als de mooiste
van de wereld. Gestart in onze wijk Kitaj Gorod en met de metro map in onze zak de ondergrondse stad in, misschien vergelijkbaar met de Londense underground, maar dit is echt net een ondergrondse stad! Als je de metro stations ingaat moet je eerst met hele lange roltrappen ongeveer 100 meter de diepte in, alles is heel ruim opgezet. Daarna werkt het eigenlijk hetzelfde als in Nederland. Wel twee verschillen: enerzijds moet je even je weg vinden ivm de taalbarriere (gewoon een spelletje memory spelen, nou ja ongeveer dan.......), anderzijds heb je echt een hoop te zien in de stations. De ene nog mooiere dan de
andere, heel veel marmer, fresco's, en andere kunstvormen. Een hele belevenis, maar na enkele
stations toch wel genoeg gehad. Het was iniedergeval lekker warm (meestal zelfs heet) onder de grond (en met een kater geen aanrader.....). Daarna sushi gegeten (vind je hier echt overal, overigens kun je hier alle type restaurant vinden).
Na het eten even naar het hostel, omkleden en weer op weg het nachtleven van Mosou
verkennen. Pfffffffff een hoop vodka burn (vodka en red bull slammers) en gezellige  gesprekken met russen gehad. Echt een hele leuke avond/nacht gehad, volgende dag iets minder.........

Al met al hebben we echt een top tijd in Moskou gehad. Alle vooroordelen die je meekrijgt vanuit
de befaamde Hollywood films worden ontkracht als je een paar dagen in de stad rondzwerft.
De mensen zijn op het eerste gezicht een beetje nors en spreken slecht engels, maar als je eenmaal contact hebt zijn ze heel vriendelijk, aardig en behulpzaam. Zeker als je ze een vodka'tje burn geeft.
De stad Moskou heeft een hoop te bieden, draait 24/7 en is heel westers. Moskou is zeker een aanrader voor een citytrip, alleen ga wel in de zomer...haha. Wij moeten niet te veel klagen
want onze volgende stop is Ulan Bator (-30!)

Vanavond vertrekken we voor vijf dagen met de trein en zijn we dus even uit de lucht.......tot laters.

Groeten aan iedereen,

Laurens en Petra

1. Karin:
    20 november 2007
    Hey, leuk hoor om jullie belevenissen te lezen. Kon het al helemaal voor me zien. Groet Karin
  2. Rob G.:
    Hoi Laurens en Petra,

Leuk die foto's erbij dan kunnen we het hier met z'n alle op het project ook even meebeleven.

Heel veel plezier daar.
    Welke boekjes hebben jullie voor in de trein meegenomen?

groeten Rob
  3. Doris:
    Hey!
    Wat klinkt dat allemaal leuk zeg! En mooie/leuke/gezellige foto's!! :D Ziet er ook erg koud uit jah..

nou veel plezier in d etrein!!

xxx
  4. Andrea:
    hey

Leuke foto's hoor:D Ik zie het wel dat jullie het leuk vinden in Moskou!!:)
    Nog veel plezier verder (in de trein) !!

xxx
    Andrea
  5. Marelle:
    Heey petra & Laurens,

Leuk verhaal en zo te horen hebben jullie het erg naar jullie zin, met de vodka burn :cheers:! Maar nog veel suc6 met 5 dagen stil zitten in de trein!! ;) En hoor wel hoe het vergaan is! :p

Ciao x Marelle
  6. Stephan:
    21 november 2007
    Heeeeey Lorenzo en Petraaa,

Wat leuk om jullie op deze manier te "volgen"!! Prima vermaak zie ik en al lekker aan de Vodka gezeten! Goed gedaan en mooi dat Laurens lekker met een kater in de hete metro heeft gezeten ;-) hahaha..

Have fun,

Stephan
  7. Spinning Ton:
    23 november 2007
    Hey leuk om jullie eerste belevenissen te lezen, ziet er leuk en koud uit.
    Ik blijf jullie volgen, afgelopen woensdag was Henk er niet , heb les gehad van Linsy , ik kende haar niet maar denk wel dat zij last heeft van ADHD , tjee wat een drukte .
    Veel plezier verder,groet Ton