Island hopping part deux.....

17 april 2008 - Tanah Rata, Maleisië

Hoi Allemaal,

net aangekomen in Tanah Ratah, Maleisie, en genietend van de koele, maar vooral schitterende omgeving hebben we de afgelopen weken weer heel wat tijd doorgebracht op de Aziatische eilanden. Na Koh Tao, Koh Nang-Yuan en Koh Pha-Ngan zijn we doorgereisd naar Koh Lipe (Thailand), alwaar we via Pulau Langkawi de grens met Maleisie overgestoken zijn. Zoals geschreven bevinden we ons nu in de Cameron Highlands, en maar een woord.....wauw....maar daarover de volgende keer meer...:)..., nu de afgelopen 3 weken in een notendop.....

Tijdens de laatste week in Koh Pha-Ngan hebben we ons iets meer van onze toeristen kant laten zien. Zo hebben we een jungle trekking gedaan, was erg mooi en leuk om te doen... alleen het stuk waar het pad begroeid was en je door struiken reikend tot je middel moest lopen, was wat minder....en oh ja...toen Laurens met zijn gezicht in een spinnenweb liep was ook wel wat minder......stel je voor...enigzins bezweet door de hitte (lees: angstzweet...:P) lopend door de struiken, zie je links een spin met een lichaam van circa 10cm, twintig meter verder.......Laurens kijkt omlaag en loopt dus frontaal met zijn gezicht in een spinnenweb ala tropisch eiland......springt naar achter.....Petra springt ook naar achter.....Laurens totaal relaxed...ahumm....vraagt snel aan Petra:"Zie je de spin op m'n lichaam?".....Petra, verafschuwd kijkend met 1/10 van haar oog capaciteit naar ongeveer 1/3 van Laurens z'n lichaam:"Ik zie hem niet"......!!.....!!...ehhh oke...nou dan lopen we toch lekker verder......mmmm.....tja...echte liefde gaat niet over spinnen...:) Na anderhalf uur heelhuids op de plek van bestemming aangekomen met als beloning een super mooi strand, en weer een hoop gelachen natuurlijk. Doordat we al best een lange tijd op dezelde plek op Koh Pha-Ngan verbleven kregen we ook wat nauwer contact met de thaise eigenaresse en de mensen die daar werkten. Erg aardige mensen en heel behulpzaam. We zijn twee keer met ze uiteten geweest, wat erg leuk was om mee te maken, echt een hoop gelachen. De eerste keer naar een thais restaurant en de tweede keer naar een festival met eettentjes en live optredens. De volgende ochtend uitgeslapen.....:P

Na drie weken word je het relaxen toch wel ook wel weer zat en werd het voor ons dus tijd om op te stappen. Besloten om toch nog via Koh Lipe, van horen zeggen het mooiste eiland van Thailand, aan de zuid-west kust van Thailand te reizen naar Maleisie. Dus met de nachtboot van Koh Pha-Ngan naar Surat Thani (6 uur) op het vaste land, met de bus naar Trang (5 uur) en weer met de ferry naar Koh-Lipe (2 1/2 uur). De laaste bootreis was echt super mooi. Je passeert allemaal rotsformaties zoals je misschien wel kent uit de James Bond film: The man with golden gun. Dit samen met een strak blauwe lucht en lekker loungen op het dek was echt super. Eenmaal aangekomen op Koh Lipe was het inderdaad een schitterend eiland....witte poeder stranden en blauw/groen kristal helder water. Wel klein en aangezien wij de afgelopen weken al genoeg op een vaste plek gezeten hadden besloten om een dag te gaan duiken en de volgende dag weer te vertrekken. Het duiken was opnieuw super, onze eerst echte ' fun dive' na het behalen van ons Open Water certificaat. In totaal twee duiken, zicht van ongeveer 20 meter en ook een drift dive gedaan. Volgende dag weer met de boot opweg naar Pulau Langkawi.

's Avonds aangekomen met de boot op Langkawi, naar ons guesthouse en lekker ons bed in. De volgende morgen werden we beiden eigenlijk positief verrast door de goede sfeer op het eiland, maar vooral ook door de schoonheid van het eiland zelf. Langkawi is een stuk groter dan alle thaise eilanden die wij bezocht hadden en dat betekent: meer natuur, meer diersoorten en meer dingen te doen. Zo hadden we eindelijk ook weer twee guesthouse aapjes, die op het terrein rondliepen (een aan ketting, maar daar zit een verhaal achter welke ik nu niet ga vertellen). Deze twee aapjes sliepen in een boom net naast ons hutje, hierdoor hebben we heel wat naar hun kunnen kijken en beleven. Erg schattig allemaal, wanneer ze bv. zeer selectief hun eten opeten, elkaar vlooien, maar niet kunnen uitvogelen hoe ze een kokosnoot kunnen openmaken, een lekker bad nemen.......of eens wat kleren van Petra proberen......jaha.....maar eens te meer werd ons duidelijk gemaakt dat apen niet alleen maar 'lieve, schattige beestjes' zijn. De eerste keer kwam het 'schattige aapje' ons hutje binnen.....keek ons met een big smile aan.....en gritste een waszakje met Petra haar bikine uit het hutje......resultaat: Petra haar bikini uit het zakje boven in de boom...:) De tweede keer gaf Petra de 'schattige aapjes' een lekker sultana koekje....ahhh wat schattig.....oke dan krijgen jullie ook nog wat nootjes.....ahh wat schattig...het aapje komt op Petra haar schoot zitten.....ahhh wat schattig.....het aapje kijkt met een big smile om.....ja, je raadt het al.....en gritst het zakje nootjes uit Petra haar handen.....laat het terugpakken maar zitten, deze 'schattige aapjes' zijn ineens niet meer zo schattig als het om eten gaat: een hoop geblaas en een aanvallende houding van het 'schattige aapje'.....resultaat: Petra en Laurens opgesloten in hun hutje....:)

Naast onze apenervaringen hebben we nog een hoop dingen gedaan....en dat is KNAP.....als je nagaat dat het verschrikkelijk heet was op het eiland....'s ochtends tot 's avonds heet, heter, heetst! Zo heet dat 's avonds om elf uur jezelf omdraaien in bed, qua zweet productie, te vergelijken is met een uur spinnen (sport) in Nederland op de heetste dag van het jaar om twaalf uur 's middags in de open zon...:) Enfin...We hebben het eiland verkend met een scooter, echt genoten van de natuur; regenwoud achtige bergen, grote salamanders/varanen, grote vlinders en groepen apen die de weg oversteken en zich nergens aan storen. Ook hebben we een krokodillenfarm bezocht en de grootste underwaterworld van Maleisie (handig om ivm onze duikervaringen). Maar de leukste en belangrijkste activiteit die we hebben ondernomen: Golf. Iedereen weet dit natuurlijk allang, maar voor de vergeetachtigen (speciale biologische diersoort, net zoiets als de spinachtigen...:)...) onder ons, morgen 18 April wordt Laurens alweer 27 jaar...en als verjaardagskado heeft Petra Golflessen gegeven....dat betekende: Petra en Laurens vier dagen golfen, waarvan we twee dagen les hebben gehad van een golf pro (les op de drinving range voor het verbeteren van je 'swing' en 3 holes lopen) en twee dagen zelf oefenen op de driving range. En als klapper 18 holes lopen op 18 April op de golf course in de Cameron Highlands...niet mis dus zo'n kado...:) Erg leuk, super mooie golfbanen (een met een hole aan zee!) en natuurljk met het nodige resultaat:Petra en Laurens kunnen inmiddels een balletje slaan (Laurens de laatste dag zelfs twee van de drie holes een par gehaald, indien je niet weet wat dit is: opzoeken op google of vader Petra bellen...:)..)

In thailand zijn we uiteindelijk wat langer blijven hangen, ongeveer anderhalve maand. Dit komt omdat het in Thailand lekker relaxen is ivm zon, zee en strand....Wij hebben Thailand alleen ontdekt via de eilanden, het binnenland schijnt anders te zijn, meer cultureel thailand misschien. Desalniettemin hebben wij erg genoten en gaan we zeker nog een keer terug. Thaise mensen hebben wij ervaren als zeer vriendelijk en behulpzaam. Daarnaast is Thailand erg relaxed en mooi (super mooie zee), maar wel erg toeristisch in de zin dat alles aanwezig is. Komende vanuit India was dit een verademing, maar na anderhalve maand zijn we erg blij dat we de jungle ingaan in Maleisie.

Nu dus aangekomen in de Cameron Highlands blijven we hier 4 a 5 dagen, daarna gaan we verder naar het tropisch regenwoud Taman Negara (schijnt een van de oudste regenwouden ter wereld te zijn) voor een paar dagen jungle trekking, hierna gaan we door naar Kuala Lumpur, Singapore en Bali.....

De groetjes en tot de volgende keer maar weer....en oja we hebben een nieuw tel nr (maleisie): 6017-4941401.

Petra en Laurens

Ps. Foto's zijn weer eens omgekeerd, moet je dus even van achter naar voren bekijken...