Island hopping: Hainan, Hong kong en Sri Lanka

5 januari 2008 - Galle, Sri Lanka

Hi Allemaal,

Eindelijk dan weer eens een berichtje van dat ene stel..................hoe heten ze ook alweer....:P We zijn inmiddels alweer dik anderhalve maand onderweg, en kunnen niet anders zeggen dat we het enorm naar ons zin hebben. Natuurlijk missen we julie allemaal, maar onze levenstijl van de afgelopen anderhalve maand is zeer aan te raden en we houden het op deze manier absoluut nog even vol. Daarnaast zijn we inmiddels aangesterkt met nog een derde zonaanbidster (Adith) en ook dat is natuurlijk fijn.

Even in het geheugen graven over wat we de afgelopen periode ookal weer allemaal gedaan hebben. Oja, op 21 december vertrokken we met het vliegtuig vanuit Lhasa naar Hainan island. Wat een reis was dat, het vliegtuig zelf was prima en de bemanning was aardig en proffesioneel, maar het eerste half uur moesten we natuurlijk het himalaya gebergte over......:(.....en dat is geen pretje. Je zit ongeveer 4 km boven bergen, hierdoor zit je voor je gevoel erg laag, maar belangrijker nog hierdoor heb je erg veel last van turbulentie (met z'n allen: "van voor voor naar achter, van links naar rechts...van voor naar achter", enzovoort) ....mmm....misschien beter te vergelijken met een ritje in 'your worst nightmare' achtbaan aangezien je je realiseert dat je toch echt in een vliegtuig zit. Uiteindelijk via een overstap in Tsjoengking na 4 uur in Haikou, Hainan island aangekomen.

Hainan Island - drop it when it's hot!

Wat een verademing, na een maand meerendeels in de bittere kou te hebben doorgebracht nu eindelijk lekker zomer weer. Hier waren we wel aan toe (klinkt wel een beetje dramatisch he...:)...?) De eerste paar dagen verbleven we in een hostel in Haikou, wat de hoofdstad van Hainan is. Hier hebben we het eigenlijk lekker rustig aangedaan en genoten van het feit dat we nu op slippers en zonder winterjas onze reis konden voortzetten. Nog wat aardige mensen ontmoet, een biertje mee gedronken en verhalen mee uitgewisseld. Nog naar het holiday beach gegaan, maar helaas stelde dat niet veel voor. Wel onze eerste cocosnoot besteld! Na twee dagen zijn we met de bus verder gegaan naar Sanya wat in het zuiden van het eiland ligt. Van horen zeggen hadden ze daar de betere stranden (witte stranden met plambomen), en daar hadden wij natuurlijk wel oren naar...:). Na een busrit van 4 uur kwamen we op 23 december aan in het 'promised land'. En inderdaad de stranden waren stukken beter dan in Haikou en we hebben het er erg naar ons zin gehad. Sanya is een touristische badplaats voor de rijkere Chinezen en de Russen en deze vind je hier dan ook rijkelijk. De drie dagen dat wij er verbleven waren precies goed. Met kerstavond hebben we nog met iedereen van het hostel genoten van het 'kerstdiner' op zee. Dit was een restaurant gebouwd op een vlot op zee, we hebben hier heerlijk gegeten van de verse vis hotpot. En ja........we zijn waarschijnlijk meer ervaren reizigers aan het worden....we hebben levende garnalen in de hotpot gegooid en opgegeten........en dat op kerstavond.....aaaaaahhhhh.........overigens heeft 1 garnaal hulp van boven gehad want hij wist uit de pan te komen, op de tafel rond te springen en uiteindelijk via de vloer de zee weer te bereiken. Het was een hele gezellige avond, opnieuw zaten we met heel wat nationaliteiten aan tafel, en de chinees die ingehuurd was om alle gasten te vermaken met kerst liedjes (je had er echt bij moeten zijn, zie filmpje) was de klapper van de avond....:). Eerste kerstdag nog in Sanyo doorgebracht, 's avonds weer op weg naar Haikou om op tweede kerstdag naar Hong Kong te vliegen.

Hong Kong fabulous!

Hong Kong, Hong Kong, Hong Kong......wauw, wauw....en nog een keer wauw. Wat is dit een stad naar ons hart, voor ons de mooiste stad tot nu toe. De omgeving, de stad, de grootte, de luxe, de natuur allemaal echt geweldig. Wij zijn geland in Shenzen, China (goedkoper dan rechtstreeks naar HK vliegen) en toen met de bus (ca. anderhalf uur) de grens overgegaan naar Hong Kong island. Dit was nog even chaotisch, drie keer overstappen van bus, maar ging uiteindelijk wel redelijk snel. Op weg naar het hotel hadden we al snel door dat ze een ruimte tekort hebben in HK, werkelijk alles is in de lucht gebouwd, in de stad zelf is geen laagbouw te vinden, iedereen woont en werkt in wolkenkrabbers. Op de rijken na natuurlijk....:). Klinkt misschien een beetje to much, maar als er je er bent klopt alles. Naast alle wolkenkrabbers is er veel natuur (zee, bergen en veel groen), heb je toch een ruimtelijk gevoel en is alles tip top geregeld. Zoals we al eerder genoemd hadden op ons weblog habben we in HK een superdeluxe hotel geboekt in hartje kowloon (place to be in HK). Eenmaal aangekomen in het hotel werden al onze verwachtingen waargemaakt, heerlijk luxe kamer met kingsize bed, een echte luxe uitstraling, heerlijke massage douche, enzovoort. Daarnaast konden we lekker twee dagen genieten van het uitgebreide ontbijtbuffet. Heerlijk! In Hong Kong hadden we op tweede kerstdag afgesproken met twee oude bekenden van ons: Hanna en Joel, de twee Zweden die we op de trein vanuit Beijing naar Xi'an hebben ontmoet. Zij waren met twee Engelsen en we hebben die avond lekker simpel pizza gegeten, een biertje gedronken en verhalen uitgewisseld. Erg gezellig en grappig natuurlijk om met hun in HK te zitten. De tweede dag zijn we erop uit getrokken, we waren immer maar drie dagen in HK. Eerst zijn we naar Victoria Peak gegaan, dit is een toeristische plek in de bergen vanwaar je een super mooi uitzicht hebt over Hong Kong. Om hier te komen moet je eerst met de ferry vanuit Kowloon naar het Cetral district (HK is gescheiden door een rivier) en dan met de bus via een slingerweg. Wij hebben geluk gehad dat we in het laagseizoen zijn geweest, aan de ruimte voor de evt. rijen te zien moet dit anders echt verschrikkelijk zijn! Wij konden zo doorlopen. Nog wat gegeten en toen weer terug met het treintje naar beneden. Wat grappig is in HK dat ze ook het openbaar vervoer aangepast hebben aan de beperkte ruimte. Zo hebben ze dubbeldek bussen en trams. Echt grappig om te zien. Je zou misschien denken dat het verkeer chatisch is, maar het tegendeel, alles gaat juist heel erg 'smooth'. Het grote verschil met andere Chinese steden, althans waar wij zijn geweest, is dat de mensen alle regels opvolgen: rood is rood, groen is groen. En in Hong Kong heb je veel regels......als je door de straten loopt staat echt op elke hoek wel iets waar je je aan moet houden of waar je voor moet uitkijken of waar je iets kan vinden....:). Voor de rest van de tweede dag hebben zijn we eigenlijk alle surfshops in HK afgegaan. Jahaa, want na op Hainan island enkele surfers ontmoet te hebben en te horen gekregen te hebben dat het in HK goedkoop is, had Laurens het in z'n bol gekregen om kitesurf spullen te kopen! En ja dat hebben we dus ook gedaan: 12m kite, harnass en kleding. Alleen nog geen bord want dat was wel redelijk prijzig. Dus dat wordt kiten door Azie! Super tijd gehad in HK, natuurlijk te kort, maar dat wisten we al. We komen hier zeker een keer terug.

Sri Lanka - Arrived in paradise!

Inmiddels alweer een week in Sri Lanka zijn we met z'n drieen aan het genieten van de zon en de relaxte sfeer. We zitten echt in een super guesthouse, heerlijk rustig en mooi, vlak aan een heel mooi paradijselijk strand. Eigenlijk hebben we nog niet veel meer gedaan behalve naar het strand gaan, zwemmen en lekker eten, je kunt echt heerlijk eten in Sri Lanka, de hele tijd gamba's...:). Wel hebben we natuurlijk Oud en Nieuw op het eiland gevierd. We hebben eerst met z'n drieen heerlijk gegeten in een gezellig restaurantje. Daarna zijn we naar een strandtent gegaan, genaamd Kingfisher at the container. Deze mensen zijn vrienden van Claudia en Frank (Familie Laurens, ze wonen en werken op Sri Lanka) en tijdens de tsunami is hun strandtent compleet weggevaagd. Via hulp programma's waar Claudia en Frank ook aan meewerkten hebben ze een container kunnen krijgen. Hier hebben ze hun restaurant weer in kunnen opbouwen. Bij de Kingfisher op het nieuwe jaar geproost, gelachen en gedronken. Daarna nog naar een andere strandtent, Wiyaya beach, gegaan, waar we tot in de late uurtjes gefeest hebben, ook Adith..... :)

We zitten nog enkele weken in Sri Lanka, waarschijnlijk gaan we nog een paar dagen naar het binnenland, misschien een weekje Negombo beach (meer wind voor het kitesurfen) en het strand zullen we natuurlijk ook regelmatig bezoeken. Daarna op naar India!

Allemaal heel veel groeten en tot de volgende keer maar weer,

Adith, Petra en Laurens

ps. Er zijn weer heel filpmjes ge-upload!

1. Sandra:
    Hoi,

Leuk dat jullie nu alles op de website aan het plaatsen zijn. Heb net alle filmpjes gekeken en ga nu even bovenstaande tekst lezen. Pe leuk je even gesproken te hebben net :-). Laurens volgens mij ben jij nu op met computer bezig dus wil jou ook even de groetjes doen. Heel veel plezier en hoop jullie snel weer te spreken.
    X
    Sandra
  2. Bertine:
    Ha die Petra en Laurens,

Ben weer helemaal op de hoogte van jullie belevenissen. Als jullie eens wisten hoe jaloers ik ben.......................... Wij zijn al weer een paar dagen op Nederlandse bodem, maar als het kon, pakte ik vandaag het vliegtuig nog!
    Op dit moment zijn jullie volgens mij lekker aan het genieten (of eigenlijk doen jullie dat al ruim 1,5 maand he!).
    Heel veel plezier nog en ik houd jullie in de gaten!

Groetjes Bertine
  3. Andrea:
    Hey

Pff... Lang verhaal hoor... Maar wel leuk:D
    De foto's en filmpjes zijn ook erg sppr leuk!!:)
    Leuk om te lezen (en te zien:P) hoe het met jullie gaat!
    Heel veel plezier verder;)

xxx
    Andrea
  4. Johan:
    6 januari 2008
    He vakantiegangers,

jullie hebben het slecht zeg! Hele dag zonnen en surfen en 's-nachts party party. Ik herken die 'met-drank-meer-klank' blik van Laurens helemaal!

Have fun!!
  5. free:
    7 januari 2008
    Ben heel trots dat jullie eindelijk levende garnalen durven te eten!!! Weet je wat grappig is? Ik herken iemand uit een van jullie foto's uit amsterdam. Het is de foto dat claudia staat te dansen met iemand in het wit. Het is mathew, als het goed is zit hij een maand op sri lanka. Groetjes.
  6. wendela:
    7 januari 2008
    Hoi Petra en Laurens,

Wat geweldig die filmpjes dat geeft echt een goed beeld van wat jullie daar allemaal beleven. Betine ook net terug dus het wordt tijd dat ik ook ga, krijg weer helemaal de reiskriebels...
    Gelukkig is het nog steeds goed uit te houden hoor hier..
    Geniet ervan!

Wendela
  7. trudy kortekaas-Zwager:
    8 januari 2008
    Lieve Laurens, Petra en Adith,

Wil jullie even laten weten dat ik meegeniet van julie reis(verslag). Fijn dat jullie zo genieten! Laurens, weet niet of je daar blij mee bent, maar je hebt het zelfde gevoel voor humor als je moeder :) Nog heel veel plezier en uiteraard nog een heel gelukkig 2008 voor jullie 3en.

Trudy
  8. Trainingsgroep Prince2:
    10 januari 2008
    We hebben hier gezellig tijdens de voorbereiding van het Prince2 foundation training, met z'n 12-en naar jullie filmpjes zitten kijken.

"Hier is het gezelliger! :-)"

Groeten van

Aernout, Dennis, Rolf, Henry, Marleen, Ron, Robert, René1, René2, Raymond, Johan en Rob
  9. opa oma barlag:
    12 januari 2008
    Petra Hatrtelijk Gefeliciteerd met je verjaardag. mogen je deze dag nog heel vaak vieren en dan hopen wij ook weer van de partij te zijn.wij volgen je reis op de computer leuk hoor. groetjes aan laurens
    Opa en Oma Barlag.
  10. Loes Koster:
    12 januari 2008
    Hoi Petra.
    Gefeliciteerd met je verjaardag.Heerlijk om dat nu eens in de zon en een T-shirt te vieren.( voortaan elke verjaardag zo?)
    Nog veel plezier en geniet van de adembenemende natuur in Sri Lanka.Wij genieten mee via de leuke filmpjes en dia's.
    nogmaals van harte
    Loes
  11. Bertine:
    13 januari 2008
    Heej Jarigjetje,

Je verjaardag is al bijna weer voorbij, maar natuurlijk Van Harte Gefeliteerd!!!! Aan de foto's en het filmpje te zien, ben je goed verwend (en zo hoort het ook, haha). Ben benieuwd wat voor verrassing je 's avonds nog hebt gekregen, maar ik weet zeker dat het iets leuks/bijzonders is geweest.

Dikke verjaardagszoen voor jou en de groetjes aan Laurens en je schoonmoeder!
  12. Karin:
    13 januari 2008
    Hoi Petra en Laurens,
    Hebben jullie het naar je zin???
    Gaan jullie elke dag naar het strand?
    Gefeliciteerd! Dikke kus Luuk