Xi' niets (oftewel Xi'an)

11 december 2007 - Xian, China

Hi Allemaal,

Alweer vijf dagen in Xi'an en toch wel blij dat we weer verder gaan, zijn we voor ons gevoel nu het punt voorbij op 'vakantie' te zijn. Begrijp het niet verkeerd, voor ons gevoel zijn we zeker nog op vakantie, maar meer en meer hebben (en nemen) we de tijd om na te denken over onderwerpen als onze thuissituatie, praten we met mensen over religie, verschillen in normen en waarden en ja zelfs de meer fylosofische onderwerpen komen aan bod (.....o jee....wees maar gerust, het blijft redelijk oppervlakkig :P).

Donderdag avond vertrokken we met de 'Himalaya express' vanuit Beijing maar Xi'an. Deze trein is sinds vorig jaar geopend en rijdt over de hoogste treinroute ter wereld, dit betreft het stuk tussen Xi'an en Lhasa. Eenmaal aangekomen in de coupe, bleek deze trein een stuk luxer dan de Trans Mongolie Express, zo was alles een stuk nieuwer, waren de bedden een stuk breder, de dekbedden en kussens een stuk dikker en hadden we zelfs een flatscreen tv per persoon! Enkele minuten later arriveerden onze coupe reisgenoten: het was een jong zweeds stel, genaamd Joel en Hanna. Het was al snel gezellig, kopje koffie, kopje thee en toen lekker slapen. De volgende ochtend wakker geworden realiseerden we ons dat het reizen in China echt anders is dan in Nederland. Je stapt 's avonds in de trein en de volgende ochtend, na een nachtje slapen, ben je 1000 km verder. Kan natuurlijk ook niet anders, China is net zo groot zo niet groter als Europa.

Aangekomen op het station in Xi'an werden we opgehaald door iemand van ons, vooraf gereserveerde, hostel. Contactgegevens met Joel en Hanna uitgewisseld en toen op weg. Xi'an is een grote stad met meer dan zes miljoen inwoners. Het is ook een stad met een hele lange historie, 300jr b.c. was het zelfs de belangrijkste en grootste stad ter wereld. Xi'an is dan ook bij de meesten bekend vanwege het terracotta leger gebouwd tijdens de Qing dynastie. Tijdens onze rit naar het hostel (wat opnieuw heel erg ok is) en later tijdens onze eerste wandeling door de stad, bleek al snel dat de zon niet veel aanwezig is in Xi'niets :). Het komt door een combinatie van vervuiling en de ligging tussen de bergen. Op de foto's kun je goed zien wat we bedoelen. Voor de rest is Xi'an een overzichtelijke stad, wat na Beijing opzich wel weer prettig is, maar niet echt heel bijzonder. Veel van de 'oudheid' is inmiddels vervangen door zakengebouwen, westerse winkels en 'foodchains' zoals de pizzahut, mcDonalds en KFC.

Vanwege onze verdere reis naar Lhasa (Tibet) en de vernomen problemen om daar te komen, 'bezetting' Tibet door China, zijn we na terugkomst van de wandeling bij de hostelreceptie opzoek gegaan naar informatie. Al snel bleek dat het inderdaad niet zo eenvoudig was om een permit naar Tibet te regelen en dat het hostel, vanwege de steeds veranderende regels, het zelfs al helemaal niet kon regelen. Na wat aandringen bleek dat het ......eventueel.........misschien........bij uitzondering............via een mannetje van een reisbureau zou kunnen. Hem later die dag ontmoet en het bleek uiteindelijk neer te komen op meer geld. We hebben nog even getwijfeld, maar uiteindelijk toch de permits en treintickets geboekt. 's Avonds nog lekker sushi gegeten.

Zaterdag opnieuw door de stad gelopen en naar het historisch museum gegaan. Het was interessant de historie van Xi'an te beleven en om de vele archeologische opgravingen te bekijken. Zondag lekker uitgeslapen, niet veel gedaan, 's avonds hadden we afgesproken om uit eten te gaan met Joel en Hanna uit de trein. Afgesproken bij Starbucks op het plein, gingen we opzoek naar een leuk restaurant. Uiteindelijk gevonden in een of ander koreaans bbq house. Klinkt misschien een beetje goedkoop, maar was echt super lekker: een hoop lekkere verse ingredienten, zelf grillen en lekker lang tafelen. Tijdens het bestellen wel nog even, met het welbekende 'dood' gebaar (hand voor de nek), gechecked of de garnalen dit keer 'geprepareerd' waren....;).  Na een gezellig diner nog even gepooled, wat bier gedronken en de reeds benoemde fylosofische onderwerpen doorgenomen (wat op zich knap is in het gezelschap van een zweeds stel en een of andere Schotse hooligan die zich niet realiseerde dat zijn uitspraak toch echt een stuk moeilijker te volgen was dan honderd met een dubbele tong pratende Nooren :P! Uiteindelijk niet al te laat gemaakt want de volgende dag stond het terracotta leger op het programma.

Weten jullie dat het terracotta leger het achtste wereldwonder is? Met dit in ons achterhoofd en vol goede moed werden we 's ochtends door de gids opgehaald. Ondanks dat het een beetje tegen onze principes is toch besloten om met een tour te gaan. We hadden geluk, vanwege het laagseizoen waren we de enige twee toeristen. Wel ging er ook een 'beginnende gids' mee.  Onze eerste stop was het Ban Po museum, dit is een archeologische opgraafplaats van een 6000 jaar oude nederzetting. Het museum zelf is gebouwd rondom de opgraafplaats. Heel interessant, vooral wanneer je je een voorstelling maakt van het volk dat hier 6000 jaar geleden geleefd heeft. Na een half uurtje naar de aarde en kuilen gestaard te hebben gingen we opweg naar de volgende attractie. Zonder dat het ons gevraagd werd werden we eerst naar de lunch gelegenheid gebracht. Met een opkomende irritatie toch vriendelijk naar binnen gegaan in een met een van der Valk te vergelijken vreetzaal, het enige verschil waarschijnlijk is dat we ze nu iets minder makkelijk kenbaar konden maken dat we eigenlijk geen honger hadden;). Toch maar twee overheerlijke salades besteld, beide met een overheerlijke mayonaise dressing.......zeg maar 100 gram mayonaise............ per slablaadje!?! Geluk bij een ongeluk liepen we lachend van de binnenpret de van der Valk uit. Op naar het terracotta leger.......of toch niet.......we zouden eerst even naar een pottenbakkerij gaan om te kijken hoe de terracotta krijgers 'gemaakt' werden. Nou best leuk toch......? Ze worden van klei gemaakt, in verschillende onderdelen onder verschillende temperaturen gebakken en later gedroogd..........op naar het............of toch niet.....eerst even de 10.000m2 grote winkel in om te kijken naar alle mooie krijgertjes, jahaaa want dit is echt en mooi en al het andere is nep :(, oke, dan maar een krijgertje graag, snik......en op naar het........of toch niet........neeeej, eerst even naar de zijdemakerij, want Xi'an is het startpunt van de zijderoute en blablabladiebla, nou vooruit, is misschien ook wel interessant. Zijde wordt gemaakt van een cocon van een speciale rups en dan alleen van de coconnen van de tweeling rupsen.....enneh....of we ook niet geinteresseerd waren in een dekbed!?! Kappen.......wij willen naar het terracottalegrrrrrrr!! Busje in en zowaar enkele minuten later waren we er. Het dorp rondom het terracotta leger is compleet vernieuwd, de boeren vanwie het land was, hebben hier nu een nieuw huis en zijn geen boer meer, maar verkopen souvenirs. Enkele minuten lopen en dan eindelijk de eerste tombe in, echt enorm groot! Ongelofelijk dat een beschaving 2200 jaar geleden deze enorme graftombe heeft kunnen maken (Dezelfde keizer heeft trouwens China verenigd en de Chinese muur gebouwd). Ondanks dat je niet tussen de soldaten kunt lopen krijg je een goed beeld van de enorme omvang. Nog een uurtje rondgelopen, genoten van het moment. de omgeving en opweg terug naar het hostel.

Xi'an is een stad om te bezichtigen vanwege de historie en vooral de archeologische vindingen. Wij hebben er een leuke tijd gehad, maar zijn blij dat we verder gaan (het weer heeft hier een bijdrage bij gehad). Het terracotta leger was ondanks de touristische entourage ongelofelijk en om nooit te vergeten. Morgen gaan we, opnieuw met de Himalaya express, naar Lhasa in Tibet. We zijn heel erg benieuwd naar de treinreis, maar natuurlijk voornamelijk Tibet zelf. Waarschijnlijk zijn we daar 5 dagen en gaan we dan verder naar het zuiden: op naar de vier maanden durende zon!

Groeten en tot laters,

Petra en Laurens

1. Gregor&Kasia:
    11 december 2007
    Wǎnshang hǎo!!
    Leuk om te horen dat het bij jullie goed gaat. Alle die verhalen....super gaaaaaaffff!!!!
    Gewoon blijven genieten van jullie droomreis. Haal het onderste uit de kan, voor je het weet is jullie vrijheid weer voorbij!!! Dus..genieten he!
    We volgen jullie belevenissen via de site.

Yīlù píng'ān (goede reis) avonturiers!!!
    Kasia & Gregor
  2. Frouke:
    11 december 2007
    Allereerst natuurlijk gefeliciteerd met jullie jubileum (liep een log achter) en leuk al jullie verhalen te lezen! Klinkt als een reis die ik ook nog eens moet maken, jullie inspireren me ook een tijdje vrij te nemen en te gaan reizen!

Liefs Frouke
  3. Bertine:
    12 december 2007
    Ha die Petra en Laurens,

Hier een berichtje uit Sucre. Hoe is het met jullie? Ik lees dat jullie vakantie gevoel voorbij is? haha... bij ons begint ie net. De stad Sucre is super en het weer is `prachtig en we zitten ook nog eens in een super de luxe hostal met bad en met WARM water! We blijven ng 1 dagje hier en dan gaan we met de bus richting Salar de Uyuni, de zoutvlakten.
    Jullie zijn al weer bijna 1 maand aan het reizen. Bevalt het nog een beetje met z´n 2tjes? Leuk om al die buitenlanders te ontmoeten of niet? Wij zijn een paar dagen de jungle ingeweest met een stel Italianen, was ontzettend leuk!
    Ik ga ff verder met het lezen van jullie blog. Nog heel veel plezier en genieten he!

Groetjes Mark en Bertine
  4. Doris:
    13 december 2007
    Hey LAurens en Petra,

Wat gaaf zeg en mooie foto's!! NOu nog veel plezier!!

xxxx
  5. monique:
    17 december 2007
    Hoi hoi,

Geweldig die verhalen en die foto's!! Geniet van Tibet en o ja, natuurlijk "Prettige Kerst en Gelukkig Nieuwjaar". kus Monique
  6. Gregor&Kasia:
    18 december 2007
    hey hey hoe ie dan,alles ok en nog steeds volop aan het genieten met z'n beide......zoals gevraagd ons mail adres,[email protected] Gregor&Kasia